donderdag 7 augustus 2014

Laatste weekje als stagiaire

Vrijdag 1-8
Zoals gewoonlijk stond ik vanmorgen weer om half 7 op en ging ik meehelpen met het ontbijt voor de gasten. Ik had zelf ook wel weer eens zin in een eitje en maakte wat roerei voor mezelf. De gasten die gisteren allemaal gearriveerd waren, vertrokken allemaal vanmorgen vroeg al weer met de eigen huurauto of waren vannacht al vertrokken op weg naar het vliegveld.
Na het ontbijt heb ik het verhaal van de afgelopen paar dagen en de tour naar San José op het blog gezet, gelukkig had ik af en toe bijgehouden wat ik gedaan had want het is achteraf best lastig om je te herinneren wat je allemaal gedaan hebt.
De eerste gasten waren al om 11.15 uur weer aanwezig in het hotel terwijl de officiële check in tijd om 12:00 uur is. Gelukkig waren de kamers al klaar en konden de gasten hun kamer al in.
Er arriveerden vlak achter elkaar twee Nederlandse families die beiden de volgende dag weer naar huis gaan. Een gezin met 2 wat oudere kinderen was erg geïnteresseerd in de pepers die Peter in zijn kassen heeft en kreeg van hem een rondleiding. Hierna vertrokken zij naar San José om hier in de middag nog even naar toe te gaan. Het andere gezin had 2 zoontjes die gelijk het zwembad indoken. Zij vliegen de volgende dag pas in de middag weer terug naar huis omdat ze via Panama vliegen. Er arriveerde in de middag ook nog een jong stel met een baby die op Aruba wonen. In de middag en het begin van de avond waren Anne en ik druk bezig met het verzorgen van de gasten want heel veel gasten wilden blijven eten. Wij hebben dus heel veel pizza's, hamburgers en panini's gemaakt. Voor mijzelf kookte ik rijst met kip en ik heb geprobeerd een soort van saté saus te maken, dit was op zich wel lekker maar niet echt een succes.
Later op de avond arriveerde er nog een Nederlands gezin met 2 zoontjes die gaan beginnen met hun vakantie. Zij dronken nog wat in de rancho en hierna zijn zij gaan slapen en niet veel later ben ik ook naar bed gegaan.

Zaterdag 2-8
Het was vanmorgen, ondanks dat er gisteren best veel gasten waren, redelijk rustig bij het ontbijt omdat 2 van de 4 gezinnen vannacht waren vertrokken. Na het ontbijt ben ik even een was gaan draaien voor mijn kleding. Ik heb vanuit Nederland te veel nette kleding meegenomen, sowieso draag ik de t-shirts niet dit is al veel te warm. Hopelijk kan ik wat van mijn andere kleding gaan dragen als ik met pap en mam uit eten ga. 
De familie die gisteravond laat arriveerde blijft vandaag de hele dag bij het zwembad en het hotel om even bij te komen van de vlucht. Dit betekent dus dat Anne en ik niet in bikini bij het zwembad kunnen liggen want niet alle gasten zijn weg uit het hotel. Maar voor vandaag maakte dat toch niet zoveel uit want het was bewolkt.
Aan het eind van de ochtend arriveerden de eerste gasten al weer. Dit waren een moeder en een dochter samen. De dochter is een half jaar voor een onderzoek van haar studie in El Salvador geweest en na het afronden hiervan gaat ze op vakantie in Costa Rica. Ook kwam er nog een Nederlands stel met een jong meisje, een gezin uit Friesland met een jongetje van 1 jaar oud en een gezin met 2 kinderen.
Het was in de middag een drukke bedoening bij het zwembad. Ook heb ik voor een gezin nog de route gegeven naar een arts en apotheker want het jongetje had last van zijn oren. Het bleek dat hij een oorontsteking had.
Aangezien veel gezinnen of vandaag in het land aangekomen waren of morgenochtend vroeg weer terug naar huis gaan bleef eigenlijk iedereen in het hotel eten. Anne en ik leken wel een catering bedrijf met de pizza's en hamburgers haha.
Voor onszelf hebben we na de drukte ook een pizza besteld bij een pizzeria in de buurt. Wij vinden zelf de pizza's in het hotel iets te duur ;). De pizza was erg lekker. Ze geven er hier ook chilivlokken bij om er zelf op te doen.

Iedereen ging vanavond op tijd naar bed en rond 21:00 uur was iedereen weg uit de rancho en konden Anne en ik ook naar bed.
Nadat ik gedoucht had heb ik nog een stukje van de film "That akward moment" op de i-pad gekeken en ben hierna lekker gaan slapen.

Zondag 3-8
Vanmorgen maakte ik voor het ontbijt voor mijzelf weer een keer wentelteefjes, dit smaakte goed.
Het was vanmorgen niet zo heel druk met het ontbijt, wel werden er veel huurauto's opgehaald van gasten. De verhuurmaatschappij kon gisteravond niet meer komen dus de gasten hadden de sleutels achtergelaten en de auto's zouden vanmorgen opgehaald worden.
De moeder en dochter gaan vandaag met de eigen huurauto op pad, net zoals andere gezinnen. Echter, één familie vliegt via Panama dus die vertrekken weer later in de middag. Dit is wel jammer want het is super lekker weer buiten. We hadden de tuinman geregeld om de gasten weg te brengen rond half 12.
Nog geen minuut na hun vertrek lagen Anne en ik al op de ligstoelen in de zon haha. Weliswaar niet in bikini want de nieuwe gasten kunnen ook al weer arriveren en dat zijn er voor vandaag best veel.
Er komt een Nederlands gezin aan die hierna nog een paar dagen naar New York gaan, een Duits gezin, een vriendin van Peter die tevens eigenaresse is van El Arbol met vrienden en nog een Nederlands gezin met 2 kinderen. Bijna alle gasten waren binnen behalve 1 stel met een kind.
In de middag was het druk aan het zwembad en het was druk voor National, want van veel mensen moest de auto opgehaald worden. Later betrekt de lucht en is er even sprake van een tropische stortbui. Dit duurt gelukkig niet heel lang.
Voor het avondeten maak ik voor Anne en mij pasta met kip en witte saus, dit smaakte erg goed. Anne is vanmiddag naar de supermarkt hier in de buurt gelopen en heeft hier ijsjes gehaald, een bakje met vanille ijs, karamel en nootjes. Mmmm.
De gasten die nog moesten arriveren waren er pas om half 10. Ze waren nog de gehele dag op hun vorige locatie gebleven aan het strand en waren 's avonds in het donker een beetje verdwaald geraakt.
Wat ook wel vervelend is voor deze gasten is dat een rugzak met o.a. ipad, iphone, gopro camera en portemonnee gestolen is in San José.
De gasten dronken nog wat in de rancho en gingen hierna slapen. Ze vliegen morgen in de middag pas weer naar huis via Panama, dus ze hoeven niet heel vroeg op te staan.
Ik ben zelf tot 10 uur in de rancho gebleven en ben toen gaan slapen. Ik sta dan morgen wat eerder op en Anne blijft nu nog even in de rancho en kan dan morgen wat uitslapen.
Ik ben gaan douchen, lezen en toen ben ik lekker gaan slapen.

Maandag 4-8
Vanmorgen was het dus mijn beurt om te helpen bij het ontbijt, dus ik stond wederom om half 7 op.
Er waren niet zo heel veel mensen voor het ontbijt want veel gasten waren vannacht opgehaald door een taxi en naar het vliegveld gebracht.
Het gezin wat pas in de middag via Panama vloog vertrok om 11.30 bij het hotel vandaan. Het was lekker zonnig dus Anne en ik zijn in onze bikini bij het zwembad gaan liggen. Anne gaat vandaag naar het airport hotel en kon om kwart over 1 met Peter meerijden want hij ging Esley ophalen. Flor was ondertussen ook weer terug gekomen van het boodschappen doen en ik heb de boodschappen voor de komende week ingeruimd.
Toen Peter samen met Anne weg was, was ik dus even alleen in de rancho en ik maakte even van de gelegenheid gebruik om te lunchen en te facetimen met pap en mam.  Ik maakte voor mezelf een tosti met ham/kaas en hierna gingen we proberen te facetimen. Facetime lukte echter niet maar gelukkig heb ik ook skype op de ipad. We hebben even zitten kletsen totdat het gesprek op een gegeven moment verstoord werd door gedonder op de achtergrond en een stortbui. We hadden het gesprek net afgerond en toen kwam het met bakken uit de hemel en er waren een paar ontzettend harde klappen van onweer.

De rancho is gewoon buiten en kan niet afgesloten worden oid, dit vond ik met onweer van dit formaat toch niet echt een prettig idee dus ik ben naar het huis van Peter en Flor gelopen of ik hier even binnen mocht zitten. Ik zat net binnen voor de tv toen de stroom uitviel. Dit heeft ong. een kwartiertje geduurd en toen viel de stroom na een paar minuten weer uit. Gelukkig was dit van korte duur en hierna was de stortbui zo goed als voorbij. Ondertussen was Peter met Akia hier naar toe gekomen, Akia komt nu deze week in dit hotel werken en gaat in het weekend weer terug naar het airport hotel.
Ik vond het wel even gezellig om ook samen met Akia te werken deze week. In de middag arriveerde een gezin met 2 meiden die morgen weer naar huis vliegt, wederom via Panama. Dit betekent dus weer dat deze gasten pas later uit het hotel gaan. Ze moeten echter wel iedere keer om 11:00 al van de kamer af vanwege de schoonmaak. Voor het avondeten maakte ik voor mezelf wraps met gehaktsaus, sla, avocado en yoghurt. Gasten had Doritos achtergelaten dus die at ik er ook lekker bij op.
Na het avondeten arriveerde er nog een Duits gezin met 3 kinderen die nog een paar dagen naar New York gaan. Ze vliegen echter wel al vroeg en ontbijten dus niet mee. Nadat het ontbijtpakketje gemaakt is en de taxi is geregeld ben ik lekker gaan slapen.

Dinsdag 5-8
Vanmorgen ging de wekker wederom om half 7 en ik heb geholpen met het ontbijt, voor vanmorgen waren dat echter maar 4 gasten dus druk was het niet. Het was super zonnig bij het zwembad dus ik heb even lekker op de rand bij het zwembad gezeten. Akia moet erg om mij lachen hoe ik een boek sta te lezen in de zon, tsja de achterkant van je benen moet ook wel bruin worden natuurlijk.
De gasten zouden om half 1 vertrekken maar om kwart over 11 ging de bel van de intercom al dat er nieuwe gasten waren. Pffff....
Gelukkig waren de kamers klaar en konden de gasten al wel hun spullen kwijt. Niet veel later arriveerden er nog 2 gezinnen. Er bestelde 1 gezin tosti's en als de kinderen van het andere gezin dit zien willen ze dat natuurlijk ook hebben. We hebben dus even aan de lopende band tosti's gemaakt.
Iedereen vertrok na deze lunch weer op pad, een gezin ging nog naar Zoo Ave, een ander gezin naar de Poas vulkaan en een ander gezin richting San José.
Akia en ik hebben dus nog wel even bij het zwembad kunnen liggen in de middag, maar dit was maar van korte duur want toen stonden er al weer nieuwe gasten op de stoep. Een gezin die ik aan het begin van hun vakantie ook had gezien is weer terug gekomen, dit is een super aardig stel met 2 aardige kinderen.
Zij vliegen morgen naar New York en blijven daar nog een paar dagen, deze combinatie hoor je vaak, haha.
Het was ontzettend warm en klam weer. Akia en ik hadden geen zin om te koken dus we bestelden een grote pizza met salami om te delen, dit smaakte erg goed.
We hebben de taxi's voor de volgende ochtend geregeld en één van de gezinnen kwam er dankzij andere gasten achter dat hun vluchttijden gewijzigd waren. Er vliegen nu 3 gezinnen morgen volledig dezelfde route terug naar huis. Na het avondeten arriveerde er nog 1 familie met 8 personen uit Montreal. Zij begonnen gelijk te klagen dat de kamers geen airco hebben, tsja dat heb je hier helaas niet. Het waren niet de meest gezellige mensen en hadden eigenlijk overal wel iets over te klagen, de kamers waren te klein, ze vonden dat ze te ver van het vliegveld zaten etc. Voor het avondeten stuurden wij ze richting een lokaal restaurant hier in de buurt. Echter, na 20 minuten stonden ze weer voor de deur, ze konden het niet vinden. Toen hebben we maar pizza voor ze besteld want ondertussen was de keuken van het hotel, oftewel Flor, gesloten. Rond half 10 arriveerde er ook nog een stel Belgische mannen. Zij waren hier ruim een maand geleden ook al en zijn nu voor zaken weer terug. Één van de mannen rookte behoorlijk stevig, nou sorry  maar dan ga ik een beetje bij je uit de buurt zitten. Ze dronken nog een biertje en gingen toen slapen.
Nadat alle gasten weg waren en wij de afwas gedaan hadden zijn we gaan slapen.

Woensdag 6-8
Om kwart voor 7 stond ik weer klaar om mee te helpen bij het ontbijt, dit was deze morgen voor 14 personen, dus aardig wat mensen. Aangezien de schoonmaaksters al bezig waren met de kamers schoonmaken heb ik eieren gebakken voor de gasten.
De Canadezen vertrokken rond 9 uur en het gezin wat nog naar New York gaat vertrok om kwart voor 10.
De 2 Belgische mannen kregen vandaag een huurauto en vertrokken om 11 uur richting Alajuela.
Akia en ik hadden het rijk alleen dus we hebben lekker bij het zwembad gelegen en gezond. Heerlijk, zo kom je de ochtend en begin van de middag wel door. Er zouden vandaag ook maar 3 nieuwe families arriveren dus echt druk zou het niet worden.
Voor de lunch warmden we de overgebleven pizza op en we maakten er wat salade bij, lekker.

Hierna heb ik voor de laatste keer gefacetimed met pap en mam want vrijdag zien we elkaar weer in het echt. De rest van de middag heb ik een beetje af en aan op mijn ligbed of in het zwembad gelegen.
Rond 16:00 uur arriveerden er 3 Nederlandse vrouwen, deze had ik aan het begin van hun vakantie ook gezien dus wel leuk om hun verhalen te horen. Er arriveerde later op de avond ook een Duits gezin, deze waren niet erg spraakzaam. Bijna het enige wat ze zei was: tomorrow transfer 5:00 am. En dan met een wijzend vingertje erbij, ok mevrouw komt in orde, haha. Ik had ook nog weer een leuke stunt, het had geregend en hierdoor gleed ik met mijn natte teenslippers uit over de vloer in de rancho en kwam hard met mijn bovenarm tegen het aanrecht aan. Ik heb nu dus een leuke blauwe plek, haha.
Voor het avondeten heb ik aardappels gekookt, samen met broccoli en gepaneerde kip. Akia heeft nog een actieshot van mij gemaakt terwijl ik aan het koken ben.
 Later op de avond arriveerde er nog een Nederlands gezin met 3 meiden. Zij vliegen morgen via Panama terug dus zullen ook tot later bij het hotel blijven. De meiden van dit gezin zijn ontzettend aardig en vragen onwijs veel. Ze wilden hier nog een hapje eten dus er werden pizza's en tosti's gemaakt.
Wat wel leuk was is dat de vader van dit gezin in het UMCG gewerkt heeft en een aantal docenten kent waar ik met mijn studie farmacie college van heb. Het is ook zo leuk, als je aan gasten vertelt wat je doet, dat ze onwijs verbaasd reageren omdat ze ervan uitgaan dat je een hotelopleiding doet.
We hebben nog wel even leuk met de gasten zitten kletsen en hierna zijn we lekker gaan slapen.
Ik mocht van Akia wat langer blijven liggen morgenochtend dus dat laat ik me geen twee keer zeggen, haha.

Donderdag 7-8
Voor vanmorgen had ik de wekker om 7:30 gezet, een uurtje later dan normaal dus. Vannacht werd ik echter wakker van een getril in mijn bed. Ja hoor, een tweede aardbeving was een feit. Het was minder heftig dan de vorige keer maar toch schrik je er wel even van.
Ik ben hierna weer in slaap gevallen en vond het wel fijn dat ik het vanmorgen iets rustiger aan kon doen.
Na het ontbijt hebben we nog met de meiden van het gezin gekletst en nog tosti's voor ze gemaakt voor de lunch. Ze vertrokken om 12 uur richting het vliegveld en Akia en ik zijn hierna tot half 3 bij het zwembad gaan liggen, zwaar hoor, haha.
Ik maakte voor mezelf tosti voor de lunch en ik zat net en toen arriveerden de gasten van vanmiddag. Ook en gezin die ik aan het begin van hun vakantie gezien heb. Zij brachten de middag door bij het zwembad en ik heb nog voor hun weten te regelen dat hun auto iets later opgehaald kon worden zodat ze nog even lekker ergens uit eten konden gaan. Ik ben dit verhaal van de afgelopen dagen gaan typen, ik kwam erachter dat ik helemaal geen foto's meer heb gemaakt de afgelopen dagen, haha. Alleen wat foto's met mijn telefoon en dan voornamelijk eetfoto's haha.
Voor vanavond ga ik nog een keertje kip met rijst koken en dan kan ik vanaf morgen lekker uit eten met pap en mam. Ik heb er onwijs veel zin in dat ze komen en ik ga regelen dat ik ze om 16.15 op kan halen bij het vliegveld.

Ik wil jullie onwijs bedanken voor het meelezen met mijn blog en ik vond het erg leuk hoeveel reacties ik heb ontvangen op mijn verhalen. De stage/vakantiewerk is mij goed bevallen ook al was het soms best lastig zo ver van huis en sommige dagen alleen zonder gasten duren best lang.
Ik ben blij dat ik ondanks de thuissituatie met mam gewoon de stap om hiernaar toe te gaan heb doorgezet en ben onwijs blij met deze ervaring die ik nooit zal vergeten.

Aangezien mijn moeder van de komende 2,5 week ook een blog bij gaat houden wil ik jullie daar graag naar doorverwijzen mochten jullie nieuwsgierig zijn naar al onze avonturen.
Hier is de link van het blog te vinden: http://tomenanita-costarica2014.blogspot.nl/

Liefs, Nathalie

15 opmerkingen:

  1. Zo wat een mooi uitgebreid blog en ja ik snap het dat je alles moet opschtijven.
    Je doet zoveel dat je bijna niet meer weet wat je gisteren hebt gedaan:).
    En fijn dat je ouders komen vrijdag en dat jullie dan lekker samen kunnen gaan genieten doe ze de groetjes en wij gaan lekker door met het volgen van het blog.
    Geniet ze

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk dat we je mochten volgen op je stage. Nu kun je lekker gaan genieten met je ouders, die zullen ook weer super blij zijn om je te zien.
    Fijne vakantie, gr Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, wat een belevenissen allemaal. Dit was weer een drukke week zeg!
    Minpuntjes van deze week zijn "je val" en de aardbeving, lijkt me doodeng om dat te ervaren.
    Voor de rest kun je terug kijken op een hele leuke stage en ik kan me voorstellen dat je dit niet had willen missen, je bent een grote ervaring rijker.
    Vandaag zie je je ouders gelukkig weer en kunnen jullie heel veel leuke dingen gaan doen met elkaar.
    Bedankt voor het meelezen, ik vond het erg leuk om je blog te volgen.
    Groetjes aan je ma en pa en wij blijven jullie natuurlijk volgen.
    Geluk meis!
    Gr.Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk verslag hoor, en wat een diversiteit aan gasten. Je mag trots op jezelf zijn dat je ondanks de thuissituatie toch deze stage bent gaan doen. Een ervaring die je nooit zult vergeten. Heel veel plezier met je paps en mams, ik lees lekker mee op de blog van je moeder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo helemaal bijgelezen! Wat een lef hoor, petje af! Jammer dat er van je Spaanse les niet veel meer terecht is gekomen. Maar je kunt nu lekker met je ouders gaan genieten! Heel plezier, Costa Rica is een prachtig land!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het verslag was erg leuk om te lezen! Nog een paar mooie weken toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt Nathalie dat ik je stage een beetje mee mocht beleven. Nogmaals je schrijft erg leuk. Ik wens jullie een superfijne vakantie samen met veel lekkere restaurants!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor het leuke verslag. Geniet de komende 2 weken met je ouders.
    Tot 20 december dan zitten we in het zelfde vliegtuig op naar Orlando.
    Gr,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Was heel leuk om mee te lezen. Veel plezier met je vader en moeder.
    Have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Logisch dat je aantekeningen moest maken. Zoveel meemaken is bijna niet te onthouden. Inmiddels zullen je ouders er ook wel zijn. Zo fijn voor jullie allemaal. Ik vind het ontzettend knap van je dat je ondanks de omstandigheden van je moeder toch deze stage bent aangegaan. Ik denk dat je ouders enorm trots op je zijn. En terecht! Leuk dat ik je mocht volgen en natuurlijk volg ik jou gewoon weer verder via het blog van je moeder.
    Groetjes Sonja :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je blog eigenlijk helemaal gemist dus in 1 x alles gelezen. Wat een ervaring zeg.
    Een belevenis om nooit te vergeten. En wat een leuke maar volgens mij pittige studie doe je. Fijn dat je ouders over komen. Heel veel plezier met z'n drieën.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb met plezier je blog gelezen. Fijn dat je ouders komen en dat jullie met z'n drietjes kunnen gaan genieten. Heel veel plezier nog! Groetjes, Ine.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Nathalie, heb genoten van je blog en wat een fantastische ervaring. Geniet van de vakantie met paps en mams. WAT EEN MOOI HUIS!!!! Liefs, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weer even helemaal bijgelezen, ik snap dat ik direct over kan stappen naar het blog van je moeder :)
    Goed dat je ondanks de thuissituatie je stage toch door hebt laten gaan, zo heeft je moeder ook direct een stok achter de deur om toch naar Costa Rica te reizen. Hoop dat jullie het ook met zn drieen fijn zullen hebben. Vast anders dan vorige vakanties maar niet minder waardevol

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Nathalie,
    Bedankt voor je mooie uitleg van je ervaringen die je hebt opgedaan in Costa Rica. Fijn dat papa en mama er nu zijn, geniet er lekker van.Verder kijk ik uit naar berichtjes van (mama) Anita.

    vele groetjes voor jullie alledrie en tot jullie volgend bericht,
    kusjes (o)ma

    BeantwoordenVerwijderen